Co jsem četla? O dívce Grace

název: O dívce Grace
autor: Anthony Doerr
počet stran: 461




Příběh o osamoceném meteorologovi Davidu Winklerovi žijícím na Aljašce, který oplývá zvláštní schopností ve snech nahlížet do budoucnosti. Většinou mu sny odtajní nějakou událost, o které by raději nic netušil, stejně jako jeho okolí.  Zvykl si navzdory předpovědím nechat osud plynout, když se ale seznámí se svou životní láskou, odstěhují se na druhý konec Států a začnou vychovávat  dcerku, noční můry mu předpoví smrt malé Grace, kterou nepřímo zaviní sám David. Zoufalý muž se snaží zachránit svou dceru tím, že se vzdá jí i své milované manželky a uteče na ostrov Sv. Vincenc.

Co se mi líbilo?

Sice všichni víme, že nemáme knihu soudit podle obalu, ale tahle knížka obálkou zaujme na první pohled. Nejsem zrovna fanda paperbacků, takže jsem byla vděčná za pevné desky a přebal (ideální pro ty, kterým se rohy knížky vždy záhadně potlučou). A obsahově? Rozhodně obdivuju způsob, jakým si spisovatel hraje se slovy, jak tvoří květnatá souvětí a popisuje osoby i krajinu. Dá si záležet na tom, aby se čtenář dostal do děje a snaží se mu přiblížit všechny možné vjemy. Text je z velké části vystavěn na odborných znalostech meteorologie, celkově fyziky a biologie - pro mě velkou neznámou, ale některé může tohle téma potěšit. Nejde ale samozřejmě o žádnou encyklopedii, i když děj se tolik nesoustředí na partnerskou lásku jako většina knih, ale spíš na spletité vztahy mezi dcerou a otcem (Grace-David, Felix-Naaliyah), sílu přátelství (Naaliyah-David, Herman-David) a schopnost odpouštět, čehož si cením.

Co se mi nelíbilo?


Děj mi připadal zvláštně rozprostřený - jako by se chvíli nedělo vůbec nic a pak z čista jasna úplně všechno. Popisování mnoha detailů pro mě bylo zbytečně zdlouhavé a pokus o vcítění se do protagonistů příběhu zkrachovalo ve chvíli, kdy jsem popisné pasáže raději začala přeskakovat. Stejně tak jako jsem ocenila důraz na nepartnerské vztahy, musím zmínit i to, že ten primární partnerský vztah mi přišel už zpočátku dost přitažený za vlasy a nevěrohodnost způsobila, že ve mě odloučení dvojice nevzbuzovalo žádné emoce. Abych byla naprosto upřímná, nemohla jsem se dočkat, až knížku dočtu.

Doporučuji?

Umím si představit, že někoho děj totálně pohltí a dojme (stejně jako mnoho internetových recenzentů), ale mě knížka spíš zklamala, takže bych jí nedoporučila.

All the love, Vanes


CONVERSATION

0 komentářů:

Okomentovat

Back
to top