Co jsem četla? HYGGE - Cesta ke štěstí

název: Hygge - Cesta ke štěstí
autor: Marie Tourell Soderberg

počet stran: 224


První otázka, která vytanula na mysli všem nezasvěceným do tohoto dánského trendu, je nejspíš: "Co je to hygge?" Oficiální popis knížky by vám odpověděl, že je to "Pocit, který známe instinktivně všichni. Dostaví se, když se uvelebíte na svém oblíbeném místě s napínavou knihou nebo když posedíte u výborného jídla s dobrými přáteli." A hned na to se objeví otázka: "Jak to vlastně správně přečíst?" Po podrobném vysvětlení v knížce si přijdu jako rozená Dánka. "y" se přečte jako "ü" v němčině, "e" na konci se nečte a "g" se vysloví jako samostatná hláska "k" - konec rychlokurzu dánštiny. Na knížku jsem se opravdu hodně těšila, ale v průběhu čtení a s malým odstupem musím uznat, že nenaplnila má očekávání. 

Co se mi na knížce líbilo?
- Rozhodně grafické zpracování. Jak obal, který upoutal mou pozornost, tak fotografie prokládající  text. Právě fotografie utváří celkový dojem, dodávají knížce tu správnou atmosféru a zaslouží si své čestné postavení mezi největšími plusy knížky.
- Vsadila bych se, že vydání několika publikací na téma "Hygge", které se těší obrovskému zájmu, bude mít vliv na návštěvnost Dánska. O tom, jak je hygge typicky dánský pojem, zažitý už z dob Vikingů, se dočítáme v několika kapitolách a čtenář tím získává dojem, že Dánsko je takový malý ráj. Kde je pravda, to nevím, ale do Kodaně se moc chci podívat tak jako tak. A v čem že spatřuju to plus? Nehledě na to, že se ve mně probudila Vanesa plánovačka neuskutečnitelných cest, líbí se mi, jak je autorka hrdá na svou vlast. Kdo z nás Čechů to o sobě může prohlásit?
-  Našla jsem název pro něco, co jsem nedokázala vysvětlit jedním slovem - právě proto, že český ekvivalent neexistuje.
- Uspořádání textu





Co se mi na knížce nelíbilo?

-  Opakování slova "hygge" nebo jeho odvozenin v každé větě. Ano, vžila jsem si ten pojem, ale taky mi už po pár stránkách začínal pěkně lézt na nervy. To neznají nevyjádřený podmět?
-  A protože slovní zásoba přeci jen není nevyčerpatelná, do očí mi bilo příliš časté používání slov  "pohoda, pospolitost, autentičnost, svíčky". Já vím, možná maličkost, ale kdo to četl, třeba se mnou souhlasí.
- Knížka mi neříká v podstatě nic nového. V otázce "O tomhle pocitu se dá napsat celá knížka??" jsou oprávněné pochyby. Kdyby se počet stran třeba o třetinu zredukoval, myslím, že by to jen prospělo
-  Mam pocit, že se knížka příliš zaměřuje na vnější vlivy navozující hygge
- Některé pasáže mi přijdou upřímně přitažené za vlasy, například rozhovor se slečnou, která věnuje mnoho času tomu, že se snaží "ve svém bytě vytvořit hygge pro své přátele" (str 55). Přijde to jen mně tak příšerně strojené? A také jsem přemýšlela nad tím, jestli stručným pojmenování trochu neztratí ten pocit kouzlo, jestli nezevšední. Už to nebude "nepopsatelně harmonický, bezstarostný a trochu euforický pocit naprostého štěstí", ale "hygge" a nazdar bazar.

A na konec taková moje úvaha - ne přímo výtka, ale spíš kritický názor: Když se cítím hyggelig, cítím se nesmírně šťastná teď a tady, zamilovaná do toho momentu. Asi tak, jak jsem popisovala své pocity v posledním dopisu (tadyHarmonie, prožitek, bezstarostnost. Chápu ho jako uplně nový level radosti a nepotřebuji k němu nutně perfektní dům na okraji lesa, snídat nejčerstvější žemle a mít svíčky pomalu i na záchodě. Už samotný podtitul knížky je dost nadnesený: Cesta ke štěstí. Jako by si autorka myslela, že s její příručkou (a hromadou svíček!!!) budou všechny bytosti šťastné. Ano, návod jak se mít fajn, jak relaxovat, ale ne na to, jak se se cítit hyggelig. Na to dle mého návod neexistuje.


Doporučuji?
Hygge - Cesta ke štěstí je ze všech publikací zabývající se tímhle dánským trendem ta čtenáři nejlépe hodnocená (podle databazeknih.cz ), ale podle mě je cena (250-300Kč) přemrštěná. Jsem ráda, že jsem si ji přečetla, jinak by ve mě pořád hlodal ten pocit, že mně by se určitě líbila, jelikož se mi zpočátku zdála jako mně šitá na míru. Koho tedy hodně láká, ať si jí přečte a udělá si svůj názor, kdo má značné pochyby, toho nemám ke koupi čím přesvědčovat.



All the love, Vanes


CONVERSATION

0 komentářů:

Okomentovat

Back
to top